Keskiolut ei ole Suomen tulevaisuuden ydinasia

Kuluvan viikon ykköspuheenaihetta ei tarvitse arvuutella. Keskioluen ympärillä käyty vilkas keskustelu on osoittanut kansan syvien rivien voiman ja samalla myös valitettavasti yleisen mielenkiinnon suuntautumisen pois Suomen tulevaisuuden kannalta tärkeimmistä asioista.

En väheksy yhtään alkoholin kansanterveydellisiä haittavaikutuksia, mutta kaiken kohtuuden nimissä keskiolut ei ole Suomen tulevaisuuden ydinasia.

Suomen talous on ahdingossa ja sen suunnan korjaaminen on tulevaisuuden ykköstehtävä. Talouden korjaaminen mahdollistaa huomion keskittämisen kansanterveyteen ja muihin tärkeisiin painopistealueisiin. Laajemmassa perspektiivissä kysymys on ihmisen arjen turvaamisesta.

Pelkästään omassa maakunnassamme riittää tällä hetkellä konkreettisia kehittämisen kohteita, jotka vaikuttavat meidän jokaisen arkipäiväiseen elämäämme. Yksi näistä on tieverkostosta huolehtiminen. Näissä talvisissa olosuhteissa maakuntamme tieverkoston kunto on paikoitellen niin huono, että teillämme liikutaan henkemme kaupalla. Keväisin ja syksyisin kelirikkoaikaan osa sivuteistämme on suorastaan käyttökelvottomassa kunnossa. Siinä on vain yksi esimerkki aluepolitiikan suurista haasteista, jotka liittyvät käytännön elämään.

Ymmärrän hyvin, että eduskuntavaalien lähestyessä julkiseen keskusteluun nousevat mediaseksikkäät aiheet kuten keskioluen myynti päivittäistavarakaupoissa. Kohussa voi olla jotain hyvää, jos se johtaa avoimeen keskusteluun alkoholin ongelmakäytöstä ja siihen puuttumisesta.

Yrittäjänä ymmärrän myös hyvin oluen myynnin merkityksen pienille päivittäistavarakaupoille, joita alueellamme on paljon. Olen samalla varma, että puoluekannasta riippumatta kukaan kansanedustajaehdokas ei halua tappaa yrittäjyyttä Suomesta. Siksi poliittisessa keskustelussa pitäisi nyt keskittyä muun muassa siihen, miten yrittäjyyden edellytyksiä parannetaan.

Yrityksen ensimmäisen työntekijän palkkaus, yrittäjän työterveyshuollon ja sosiaaliturvan kehittäminen sekä oikeudenmukaisempi verotuskäytäntö ajavat tärkeysjärjestyksessä myytävän oluen vahvuusprosentin edelle. Suomen suunta ratkaistaan muualla kuin olutpullon ympärillä.